Bowling för träning

Konsten att driva en framgångsrik bowlinghall

Bowlinghallar finns i de flesta större städer runtom i riket och förekommer även på landsbygden. Det är ofta en samlingspunkt för såväl passionerade utövare av sporten i sig som familjer eller kamratgäng med ambitionen att spendera en trevlig kväll tillsammans. Denna blandning av utövare är unik för bowling och förekommer inte i andra sporter som till exempel fotboll, ishockey eller handboll. I dessa sporter består utövarna i princip uteslutande av aktiva och tävlande spelare och sportturister gör sig sällan besvär.

Alla måste vara nöjda

Som ägare till en bowlinghall är det viktigt att tillfredsställa båda kategorierna, det vill säga både tävlingsspelarna och de sporadiska trivselspelarna. Lyckas man inte locka såväl tävlingsspelarna som trivselspelarna till bowlinghallen blir det svårt att få ekonomin att gå runt. Att driva en bowlinghall är därför en komplicerad uppgift som få personer lyckas med och det är tyvärr inte ovanligt att bowlinghallar läggs ner, eller byter ägare, redan en kort tid efter uppstarten. Har du planer på att driva en bowlinghall måste du därför förbereda dig väl och i det följande får du ett par tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig på vägen.

Kunden har alltid rätt

Att kunden alltid har rätt är en grundläggande tes inom marknadsföring och det gäller även vid driften av en bowlinghall. För att du ska kunna anpassa verksamheten till kundens önskningar och förväntningar måste du emellertid ha kunskap om vad kunden anser. En viktig del av marknadsföringen är därför att du löpande använder dig av kundundersökningar i olika former. Genom en väl utformad och genomtänkt kundundersökning kan du snabbt få en god bild över hur du bör anpassa verksamheten.

Att göra en kundundersökning är inte särskilt komplicerat, framförallt inte om du använder dig av något av de olika webbaserade verktyg som finns på området. Ett lysande exempel på ett sådant verktyg är Ungapped. Med hjälp av detta verktyg kan du själv enkelt skapa kundundersökningar och även analysera den data som du samlar in i samband med undersökningen. Det är dessutom en lösning som är både lättanvänd och mycket prisvärd.

Bra banor är en förutsättning för att lyckas

Något som du inte får försumma är kvaliteten på banorna. Att du har professionella och väl underhållna banor är en grundläggande förutsättning för att du ska få återkommande spelare till hallen. Detta gäller framförallt tävlingsspelarna som har mycket höga krav på både banornas finish och att tekniken fungerar väl, kväll efter kväll. En bowlinghall med mediokra banor blir sällan särskilt långlivad.

Vikten av mat och dryck

Den avgörande punkten för om din bowlinghall kommer att bli en ekonomisk succé är hur väl du lyckas med sidoförsäljningen, det vill säga försäljning som inte avser banhyra eller hyra av utrustning. Den stora inkomstkällan för välbesökta bowlinghallar är främst försäljning av dryck och mat. Vikten av att erbjuda bra möjligheter för besökarna att kunna äta och dricka i samband med att de spelar kan inte överskattas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

bard