Bowling för träning

Träning av kondition

Det första man tänker på när man tänker på bowling är vanligtvis inte att det är en aktivitet för konditionsträning. Men håller man ett högt tempo i spelandet så går det absolut att komma upp i puls under tränandet. Man kan även lägga till rörelser så att man håller flåset medan man väntar på sin tur.

Enligt en artikel från Expressen har nära varannan vuxen i Sverige farligt dålig kondition. Om detta stämmer så bör vi sannerligen ta de tillfällen som ges att få upp flåset lite och på så sätt förbättra konditionen. Så har man ingen annan aktivitet där man tränar sin kondition, varför då inte göra det i samband med en omgång bowling.

Exempelvis kan man jobba på stället medan man väntar på sin tur, eller/och hoppa medan man ser sitt klot rulla. Ofta finns någon bänk eller sittplats i anslutning till banan. Sätt dig i nittio grader och hoppa sedan upp i väntan på din tur. Bor man på ett lämpligt avstånd från bowlinghallen så är en god idé att göra färden till och från bowlinghallen till en joggingtur. Om inte en joggingtur så i alla fall en rask promenad.

Vill man få upp flåset i samband med bowlingen, se då till att göra rörelserna från det att du tar ditt klot till att du släpper det något överdrivna. Då förstår hjärnan att du är fysiskt aktiv och att cirkulationen behöver öka och att du därmed behöver andas häftigare och hjärtat slå allt fortare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *